Visuaalisen identiteetin luonti

Projektissa suunniteltiin metsäalan asiantuntijatyötä tekevälle toiminimiyrittäjälle visuaalinen identiteetti, joka tukee ammattikuvaa ja antaa yrittäjästä luotettavan ja ammattitaitoisen vaikutelman. Työn lopputuloksena syntyivät logo, värimaailma, typografia sekä tiivis brändiohjeisto uusien materiaalien käytön tueksi.
Projektin tavoitteena oli rakentaa yhtenäinen ja käytännössä toimiva visuaalinen identiteetti pienelle metsäalan toimijalle. Yrityksen asiakaskunta koostuu pitkälti metsänomistajista ja yhteistyötahoista, joten ilmeen tuli viestiä luotettavuutta ja ammattiylpeyttä – ilman ylikorostettua näyttävyyttä.
Valmiit materiaalit koottiin tiiviiksi, selkeäksi brändiohjeistoksi, joka toimii pohjana kaikelle yrityksen toteuttamalle viestinnälle. Ohjeisto kattaa logon eri käyttötavat, typografian ja värit sekä esimerkit ilmeen soveltamisesta asiakirjoissa sekä digitaalisissa ympäristöissä.
Projektin keskeisiä oppeja olivat vector-työskentelyn hallinta, brändioheiston rakentaminen, visuaalisen identiteetin suunnitteluprosessin kokonaisvaltainen ymmärtäminen sekä kyky tehdä asiakaslähtöisiä, käytännössä toimivia suunnitteluratkaisuja. Työ syvensi myös käsitystäni visuaalisen identiteetin roolista pienyrittäjän uskottavuuden ja viestinnän tukena.