Vaalimainokset 2025 – visuaalinen identiteetti kampanjaviestinnässä
Tilaustyö aluevaaleihin SDP:n ehdokkaalle
Keväällä 2025 suunnittelin ja toteutin aluevaalikampanjan visuaaliset materiaalit Sosiaalidemokraatti puolueen ehdokkaalle. Tavoitteena oli jatkaa jo olemassa olevaa henkilöbrändiä ja luoda yhtenäinen visuaalinen kokonaisuus, joka tukee ehdokkaan arvoja, uskottavuutta ja helposti lähestyttävää viestintätapaa. Työ sisälsi sekä digitaalisia että painettuja kampanjamateriaaleja niin ulkomainonnasta sosiaalisen median sisältöihin.
Monikanavainen kampanja
Projekti käynnistyi helmikuussa 2025 asiakkaan briiffillä ja keskusteluilla kampanjan toivotusta suunnasta. Aloitin analysoimalla aiemmat mainosmateriaalit ja määrittelemällä, mitä niistä kannattaisi säilyttää ja miten pystyn säilyttämään jo olemassa olevan tyylin. Työn lopputuloksena syntyi screen-mainos, sanomalehtimainos, nenäliinapaketin painopinta sekä Instagramiin ja Facebookiin suunnitellut postaukset ja tarinat.
Yhteistyö asiakkaan viestintävastaavan kanssa oli tiivistä ja jatkuvaa. Kommunikaatio kulki reaaliajassa ja muutokset toteutettiin nopeasti, kun kampanjan aikataulut ja vaalikiertueen päivämäärät päivittyivät. Työ vaati järjestelmällisyyttä, aikataulutaitoja ja visuaalista johdonmukaisuutta eri formaattien välillä sekä osaamista teknisen toteutuksen puolella.
Kun brändi kohtaa politiikan
Projekti oli ensimmäinen täysin koulun ulkopuoliselle taholle tehty tilaustyöni ja opetti konkreettisesti, mitä graafikkona toimiminen poliittisessa kampanjassa tarkoittaa. Opin miten tärkeää on pitää yhteys asiakkaaseen jatkuvana ja varmistaa, että visuaalinen suunnittelu tukee ehdokkaan henkilöbrändiä, uskottavuutta ja tunnistettavuutta. Myös poliittisen mainonnan eettiset ja visuaaliset reunaehdot tulivat tutuiksi – pienilläkin visuaalisilla valinnoilla voi olla merkittävä viestinnällinen vaikutus.
Lisäksi opin suunnittelemaan kokonaisuuksia, joissa eri mediat tukevat toisiaan. Printti, some ja ulkomainonta muodostivat yhtenäisen ja tunnistettavan visuaalisen kokonaisuuden, joka vahvisti ehdokkaan kampanjan näkyvyyttä. Tämä projekti syvensi osaamistani kampanjasuunnittelun ja brändityön saralla sekä antoi varmuutta toimia itsenäisenä suunnittelijana myös vaativammissa, nopeatempoisissa toimeksiannoissa.
Vaalimainokset 2025 -projekti vahvisti käsitystäni siitä, miten visuaalisella suunnittelulla voidaan tukea viestintää ja vaikuttavuutta. Opin hallitsemaan tiukkoja aikatauluja ja toimimaan ammattimaisessa tilaussuhteessa, jossa luottamus ja kommunikaatio ovat kaiken ydin. Projekti vahvisti ymmärrystäni siitä, kuinka graafinen suunnittelu voi olla yhtä aikaa sekä esteettisesti kiinnostavaa että yhteiskunnallisesti merkityksellistä.
