Unitypeliohjelman opettelu
Projektin tavoitteena oli oppia ja tehdä mobiilipeli, jonka nimeksi tuli Speedy Capy. Lähdin projektiin ilman minkäänlaista aiempaa kokemusta pelialalta, suurin voimanlähteeni oli uteliaisuus sekä motivaatio. Speedy Capy syntyi halusta opetella Unityä käytännön kautta ja nähdä, millaista on rakentaa mobiilipeli kokonaan itse. Projekti alkoi uteliaisuudesta ja ajatuksesta, että yksinkertainen Endless Runner voisi olla sopiva tapa tutustua pelinkehitykseen. Lopputuloksena syntyi pikselitaiteella toteutettu peli, jossa yksipyöräisellä ajava kapybara väistelee esteitä ja yrittää selviytyä mahdollisimman pitkälle.
Matkan varrella opin Unityn keskeiset työkalut skeneistä animaattoriin ja sain kosketuspintaa koodin logiikkaan opetusvideoiden ja tekoälyn avulla. Vaikka koodaus tuntui aluksi vieraalta, projektin aikana sen merkitys avautui ja opin muokkaamaan oman pelini toiminnallisuuksia.
Pelin visuaalinen ilme rakentui Photoshopissa ruutu ruudulta. Halusin pitää pelin kevyenä ja sujuvana mobiililaitteilla, mikä johti hahmon osien pilkkomiseen ja uudelleenanimointiin. Työ vei aikaa mutta teki pelistä muokattavamman ja selkeämmän.
Speedy Capy on lopulta yhdistelmä oppimista, kokeiluja ja oivalluksia. Se on ensimmäinen kosketukseni pelinkehitykseen, ja toivon sen olevan mahdollisille pelaajille yhtä viihdyttävä kuin se on minulle.

//SISÄLTÖKUVATEKSTIT:
Sisältökuva 1: Kuvakaappaus pelistä Speedy Capy
Sisältökuva 2: Capybaran kaatuminen