Siirry sisältöön

Tekoäly tutuksi markkinoinnissa

Tekoälyn mukaan tulo on saanut markkinoinnin parissa työskenteleville monen pään pyörälle innostuksesta ja hämmennyksestä. Tavoitteenani oli saada ymmärrystä tekoälystä, sen mahdollisuuksista ja miten sitä voi ja kannattaa hyödyntää markkinoinnissa.

Tärkeimmät opit itselle oli, että AI on suorastaan mullistanut markkinoinnin tarjoamalla huikeita työkaluja ja lukuisia mahdollisuuksia.

Ei puhuta enää pelkästään ChatGPT:stä, mikä antoi hassun vaihtoehdon copyksi, vaan tekoäly jyrää ”hyvällä tavalla”, kuin tankkerin lailla koko markkinoinnin alaa mullistaen.

AI tulee mukaan markkinoinnissa tulevaisuudessa kaikessa, missä se tulee olemaan mahdollista.

Oppeja hain luennoilta, artikkeleista, videoista, kirjallisuudesta ja pienimuotoisesti testaamalla eri ohjelmia. Testit eivät olleet ongelmattomia ja se että oppii käskyttämään tekoälyä ”fiksusti promptaamalla” vaatii lisää harjoittelua ja pitkäjännitteisyyttä.

Tein projektin täysin itsenäisesti ja pyrin hyödyntämään oppeja työssäni jatkossa työssäni. Markkinoinnin alalla on lähes mahdotonta työskennellä tulevaisuudessa, jos ei perehdy tekoälyyn.

Markkinointiin voi saada merkittäviä hyötyjä niin sisällön tuotannossa; teksteihin, kuviin, mainosversioiden toteutuksiin, tai vaikkapa äänen käytössä.

Personointi, segmentointi, kohdentaminen, ennakointi, optimointi, suosittelut, chattibotit, kampanjan suunnittelu ja analysointi, – kaikki mainitut ovat jo nyt mahdollisia tekoälyn avulla.

Myös erilaiset protot ja skenaariosuunnittelun mahdollisuudet saa tekoälystä merkittäviä hyötyjä. Kiinnostavaa on, että se tulee nousemaan vahvasti mukaan myös tapahtumiin ja elämyksellisyyteen.

Vastuullisuus ja eettiset periaatteet tulee huomioida erityisesti jo suunnitteluvaiheessa. Markkinoijan kannattaa tehdä tekoälystrategia; mitä ja missä käytetään ja huomioidaen materiaalien oikeudet.

Työkalukehitys on merkittävän nopeaa ja uusia toimittajia tulee jatkuvasti, jopa tätä projektia tehdessä. Hatusta kannattaa pitää kiinni, että pysyy mukana ja tunnistaa parhaat ja luotettavimmat työkalut.

Ei pidä kuitenkaan unohtaa, ettei tekoäly kaikessa viisaudessaankaan voi koskaan ”kaikessa” korvata ihmistä, vaan se tulee tehokkaaksi kumppaniksi markkinointiin.