Siirry sisältöön

Taideakatemian Speksin markkinointi 2024

Taideakatemian Speksi on Turun ensimmäinen AMK-speksi, joka toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2024. AMK-opiskelijoille tuntemattomampi show on yliopistossa vakiintunut osa opiskelijakulttuuria, joka haluttiin rantauttaa myös Turun AMK:hon – koulutetaanhan meillä suurinta osaa produktiossa kaivattavia ammattilaisia.

Markkinointitiimimme tehtävänä oli toteuttaa markkinointi-, viestintä- ja somesuunnitelmat esityskaudelle sekä tuottaa ja toteuttaa suunnitellut toimenpiteet. Projektin toteuttivat mainonnan suunnittelun opiskelijat Noora Niittymäki (AD) ja Sini Ylimäinen (copywriter, somevastaava). Projektimme tavoitteissa pääpaino oli tietysti myynnillinen, mutta lisäksi pyrimme kasvattamaan tunnettuutta, lisäämään speksitietoisuutta AMK-opiskelijoiden keskuudessa ja luomaan jatkuvuutta uudelle speksille.

Matka oli pitkä ja kieltämättä kivinen, mutta kaiken kaikkiaan projekti onnistui lopulta erittäin hyvin. Suurimpana haasteena oli ehdottomasti resurssien riittävyys ja jättiläismäisen työmäärän jakautuminen vain kahden ihmisen harteille, mutta aktiivinen kommunikointi ja selkeä työnjako tiimin sisällä takasivat sujuvan yhteistyön ja laadukkaan lopputuloksen, josta on helppo olla ylpeä.

Projektin aikana rakensimme Taideakatemian Speksille äänensävyn ja loimme esitykselle visuaalisen ilmeen. Teimme muun muassa Instagram- ja Facebook -markkinointiviestintää ja printtimainontaa, sekä toteutimme esityksen oheistuotteiksi haalarimerkin ja käsiohjelman.

Uskomme, että tekemämme työ Taideakatemian speksin markkinoinnin eteen auttaa markkinointitiimejä myös tulevina vuosina. Tämän vuoden markkinointi toimii hyvänä sisältöesimerkkinä seuraavalle tiimille, mutta sen lisäksi jatkuvuutta ja tulevia tiimejä pyrittiin tukemaan koostamalla jatkuva viestintäsuunnitelma sekä ”tiimitestamentti”, johon kirjasimme onnistuneita asioita, haasteita, kehityksen kohteita ja muita terveisiä. Verkossa näkyvillä olevaa markkinointia voivat hyödyntää myös muut teatterituotannot mallina oman markkinointisuunnitelmansa rakentamiseksi.

 

SELAA PROJEKTIA:
https://docs.google.com/presentation/d/1K6hlqYHmp6h5c9gKlCjnWCqstSeZ8iAwxbJyX474jw4/edit?usp=sharing