Siirry sisältöön

Sotkamon lukion brändiuudistus

Tässä projektissa pääsimme tekemään mainostoimisto Crealabilla toteuttamaan brändiuudistuksen Sotkamon lukiolle. Brändiuudistuksessa lukion brändi ja sen viestit selkeytettiin, visuaalinen ilme raikastettiin ja nykyaikaistettiin ja annettiin ohjeistus, kuinka uutta brändiä tulisi omatoimisesti jalkauttaa eri kanaviin. Lopputuloksena Sotkamon lukion brändi sai kaivatun uudistuksen, joka auttoi selventämään kokonaisuutta kohderyhmän kesken ja johon asiakkaat olivat tyytyväisiä.

Tarve brändiuudistuksesta syntyi, sillä nykyinen brändi, visuaalinen ilme ja kärkiviestit eivät palvelleet tarkoitusta. Brändihierarkia oli epäselvä eikä lukion henkilökuntaa lukuunottamatta oikein kenelläkään ollut täysin selkeää kuvaa ja ymmärrystä siitä, mikä tai mitä kaikkea Sotkamon lukio edes on. “Tuote” itsessään oli periaatteessa kunnossa, mutta heikko tunnettuus ja kuuluminen erilaisiin yhteisöihin toi sekavuutta ja epäselvyyksiä. Lisäksi lukiosta puhuttiin vuoroin yleislukiona ja vuoroin urheilulukiona, jonka takia myös luultiin, että kyseessä olisi kaksi erillistä oppilaitosta.

Alkubriiffauksen jälkeen projekti aloitettiin yhteisellä workshop-päivällä mainostoimisto Crealabin sekä Sotkamon lukion henkilökunnan kesken. Workshopin tavoitteena oli selvittää, millaista kohderyhmää lukion markkinoinnin ja brändin avulla tavoitetaan, millaisia haasteita nykyisellään brändin kanssa on ja millainen identiteetti brändille halutaan rakentaa.

Tavoitteena oli luoda houkutteleva ja valtakunnallisesti tunnettu, yhtenäinen lukio, joka herättää opiskelijoissa kiinnostusta ja innokkuutta hakea lukioon opiskelemaan. Uudistetun brändin tulisi sanoittaa ja viestiä Sotkamon lukion vahvuuksia ja turvata laadukkaiden hakijoiden huomio jatkossakin. Lisäksi koko koulu haluttiin yhden lipun alle, puhaltamaan yhteen hiileen.

Projektilla oli muutamia reunaehtoja visuaalisen ilmeen suhteen, sillä asiakas toivoi, että lukion brändissä ja visuaalisessa ilmeessä olisi Sotkamon kunnan ja Vuokatin brändit vahvasti läsnä. Lisäksi koska lukio on sekä yleis- että urheilulukio, tulisi tämän tulla ilmi myös logon käytön yhteydessä yhtenäisesti.

Suunnittelimme lukiolle kattavan brändipaketin, johon kuului laaja brändikäsikirja hissipuheineen, kohderyhmäviesteineen sekä graafisine ohjeineen. Suunnittelimme logot, kirjoitimme ohjeistot sen käytöstä ja loimme tekstin ja logon lisäksi graafisen elementin tukemaan viestintää. Teimme uuden bränd-ilmeen mukaiset lomakepohjat ja tuotimme muutamat printti- ja digimainosmallit sekä somepostaukset helpottamaan brändin jalkautusta jatkossa. Lisäksi teimme markkinoinnin vuosikellon 1,5 vuodeksi eteenpäin, jotta markkinointi ja brändin jalkauttaminen olisi asiakkaille mahdollisimman helppoa.

Projektissa korostui tiimityön tärkeys, mutta myös ammattimaisuus ja ymmärrys brändityöstä. Projektin haasteena oli asiakaspäässä hieman liian iso työryhmä, joka näyttäytyi yhtenäisen linjan puutoksena ja eriävinä mielipiteinä. Tässä taas mainostoimiston edustajien ammattimaisuudella oli iso merkitys, sillä valittuja brändilinjoja joutui toisinaan perustelemaan syvällisemmin ja tarkemmin. Projekti kehitti itseäni jälleen graafisena suunnittelijana, mutta myös oman työryhmän vetovastuu workshopissa oli itselle uutta ja opettavaista. Lisäksi opiskelijat kohderyhmänä ei ollut tuttu, joten siinäkin pääsi sukeltamaan uudenlaiseen maailmaan. Projekti oli vaativa, mutta sitä oli mukava tehdä ja se jäi omaksi parhaaksi työkseni Crealabilla. Olen edelleen projektista ja brändi-ilmeestä hyvin ylpeä.