Ruisrock X Turku AMK 2025: Päikkärikontti

Suosittu Päikkärikontti koettiin Ruisrockissa jo toista vuotta peräkkäin ja tällä kertaa tuplasti isompana. Projektin markkinointi, visuaalinen ilme ja screen-video olivat Turun AMK:n media-alan opiskelijoiden käsialaa. Työryhmään kuuluivat sisällöntuottajat Aleksi Ojala ja Sara Kauppila, graafikko Noomi Liukkonen sekä videokuvaaja Emilia Kurppa. Yhteistyössä Päikkärikontin kanssa toimi Mieli ry:n Huolituoli, jolle opiskelijat suunnittelivat visuaalisen ilmeen sekä sisältöjä sosiaaliseen mediaan.
Työryhmän jäsenet tapasivat toisensa ensimmäisen kerran saman pöydän ääressä huhtikuussa. Siitä alkoi vilkas suunnittelu, miten toisimme yleisölle jo tutun Päikkärikontin takaisin ja jalkauttaisimme sen osaksi kokonaisvaltaisempaa festarikokemusta. Kantaviksi teemoiksi nousivat yhdessäolo ja aktiivinen palautuminen.
Jokainen palautuu tyylillään – jollekin se tarkoittaa puolen tunnin tirsoja ja toiselle yhdessäoloa ystävien kanssa. Halusimme tänä vuonna tuoda Päikkärikontille monipuolisemmin mahdollisuuksia palautumiselle. Festarit on monille niitä kesän kohokohtia, ja me halutaan Päikkärikontin avulla tukea tätä ottamalla festarikävijöiden tarpeet huomioon kokonaisvaltaisesti, Kauppila kommentoi Turun AMK:n mediatiedotteessa.
Mitä projekti sisälsi?
- Turku AMK:n Päikkärikontin markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sosiaalisessa mediassa
- Mieli ry X Turku AMK yhteistyön markkinointi sosiaalisessa mediassa
- Toimiva sosiaalisen median konsepti: Ruissibesties
- TikTok/Reels -sarja
- Yhteistyöpostauksia ja -videoita vaikuttajien kanssa
- Laadukasta somemateriaalia
- Visuaalinen ilme meille sekä Mieli Ry:lle
- Screen-video tapahtumaan
- Radiohaastattelu Yle Vegalla
- Mediatiedote
Videokuvaaminen:
Yhteistyöhön Ruisrockin kanssa kuului screen-video, joka näkyi Ruisrockin ja Turku AMK:n sosiaalisen median kanavissa sekä Ruissin lavoilla koko festivaaliviikonlopun ajan. Screen-videon kuvaamisesta, editoinnista, äänisuunnittelusta ja värimäärittelystä sekä rendauksesta eri formaatteihin vastasi videokuvaaja Emilia Kurppa. Videon idea ja käsikirjoitus syntyi yhdessä koko työryhmän kanssa.
Graafinen suunnittelu:
Kummankin Päikkärikontin sekä Mieli ry:n Huolituolin visuaaliset ilmeet päivitettiin. Uudet ilmeet näkyivät Päikkärikontin ja Huolituolin pisteillä Ruississa konttien teippauksissa ja banderolleissa, screen-videolla sekä sosiaalisen median julkaisuissa. Visuaalisesta suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi graafikko Noomi Liukkonen.
Sisällöntuotanto:
Projektin sisällöntuotannon ankkurina toimi sosiaalisen median konsepti Ruissibesties, jolla korostettiin yhdessäolon ja aktiivisen palautumisen teemoja hauskalla ja kevyellä sävyllä. Ruissibesties nähtiin laajasti niin Turku AMK:n kuin myös Mieli ry:n ja Ruisrockin sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi siällöntuotantoon kuului vaikuttajayhteistöitä Ruisrockin ja Mieli ry:n kanavissa sekä radiohaastattelu Yle Vegalla. Suunnittelun ja toteutuksen takana olivat sisällöntuottajat Aleksi Ojala ja Sara Kauppila.