Siirry sisältöön

Pitsaa ja punkkua – visuaalinen identiteetti Turun Journalistiyhdistyksen ja MoMen yhteistapahtumalle

Pitsaa ja punkkua -projekti oli tilaustyö Turun Journalistiyhdistykseltä (TJY) ja MoMelta, jossa suunnittelin kokonaisvaltaisen visuaalisen identiteetin uudelle opiskelijatapahtumasarjalle. Projekti sisälsi logon ja sen variaatiot, väripaletin, typografian, kuvituselementit sekä kompaktin brändiohjeistuksen.

Brändi, joka yhdistää journalistisen uskottavuuden ja opiskelijahengen

Projektin alkuvaihe painottui asiakkaan kanssa kommunikointiin ja tapahtuman arvojen ymmärtämiseen. Halusin selvittää, millaista tunnelmaa tapahtuma haluaa välittää: journalistista, keskustelevaa, mutta samalla helposti lähestyttävää ja rentoa. Tämän pohjalta lähdin rakentamaan visuaalista kokonaisuutta, joka tukisi tapahtuman missiota olla sekä ammattimainen että avoin keskustelupaikka osana opiskelijayhteisöä.

Suunnittelu eteni vaiheittain luonnostelun, välibriiffien ja palautekeskustelujen kautta, minkä pohjalta rakensin lopulta identiteetin, joka koostui ensisijaisesta logosta, sen variaatioista, typografiasta, väripaletista ja kuvituselementeistä. Toimitin lopuksi myös tiiviin brandbookin, joka ohjeistaa ilmeen käyttöä tulevissa tapahtumissa.

Visuaaliset ratkaisut ja oppiminen

Tavoitteenani oli löytää graafinen tyyli, joka tuntuisi samaan aikaan journalistisesti uskottavalta ja rennon opiskelijaystävälliseltä. Lopullinen ratkaisu syntyi, kun yhdistin journalistista graafista selkeyttä puhuvan typografian lämpimiin sävyihin ja kevyisiin, käsinpiirrettyihin elementteihin. Näin syntyi identiteetti, joka on yhtä aikaa uskottava ja helposti lähestyttävä, juuri kuten tapahtumakin.

 

Projektin tärkein oppi oli itselleni asiakasviestinnän merkitys: välibriiffien tärkeys, toiveiden kuunteleminen ja palautteen hyödyntäminen ammatillisesta näkökulmasta. Pidin asiakkaan aktiivisesti mukana prosessissa, mikä toi varmuutta ja suuntaa tekemiseen. Opin, että visuaalinen suunnittelu ei ole pelkkää graafista työtä, vaan ennen kaikkea keskustelua ja yhteisen näkemyksen rakentamista.

Kokonaisuus, joka jäi elämään

Kokonaisuutena projekti oli merkittävä askel eteenpäin omassa ammatillisessa kasvussa. Se antoi varmuutta toimia asiakkaan kanssa, hallita graafiseen suunnitteluun painottuvaa projektia alusta loppuun ja tuottaa toimiva, käytännönläheinen visuaalinen brändi. Erityisen palkitsevaa oli asiakkaan vilpitön ilo ja kiitos, sekä tunne siitä että suunnittelemani identiteetti jäi elämään tapahtumasarjan mukana.

Erityisen palkitsevaa oli saada asiakkaalta palautetta siitä, että visuaalinen ilme onnistui kiteyttämään juuri sen tunnelman, jota he toivoivat. Lisäksi koin onnistumisen tunteita siitä, että lopputuloksena syntynyt suunnittelemani brändi-identiteetti jäi elämään tapahtumasarjan mukana.

Reetta Berg