Mädännäinen, markkinointitiimin oppimiskokemus
Mädännäinen on teatteriohjaajaopiskelija Petra Lummen ohjaama näytelmä, joka perustuu vanhojentanssiparin menehtymisen suruprosessiin. Näytelmä on monologimainen sukellus suruun, sen tukahduttavuuteen sekä voimattomuuteen, jossa käytetään vertauskuvana mätäneviä avokadoja ja laiskiaista. Projektissa asiakas Petra Lumme tarvitsi näytelmälleen markkinointitiimiä, jota aloimme toteuttamaan eri kanaville.
Syksyllä 2023 toimimme markkinointitiiminä teatterinäytelmälle Mädännäinen – eräs suruprosessi. Tavoitteenamme oli oppia tekemään markkinointia ja mainontaa teatterimaailmassa sekä oppia organisoinnin, aikatauluttamisen ja Adobe ohjelmien käyttöä.
Projektia oli erittäin opettavaista ja haastavaa toteuttaa. Markkinointitiiminä tehtävämme oli toteuttaa mainontaa, joka ei saisi paljastaa mitään konkreettista näytelmästä. Kasvot, avokadot, laiskiainen ja vanhojentanssit olivat pysyttävä yllätyksenä näytöspäivään saakka. Asiakkaan toiveena oli haikeaa tunnelmaa herättelevä taiteellinen ja epätarkka mainonta, jonka tulisi kutsua katsojia paikalle ilman kaupallisen näköistä ilmettä. Projekti vaati suurta hyppyä osaamisalueesta epämukavuusalueelle löytääksemme toimivan ratkaisun.
Ajan saatossa inspiraatiostamme muovautui sumuinen kuva mystisestä hahmosta ollen ikään kuin epätarkka muisto menneestä henkilöstä. Uskoimme, että sumuisella ja sinertävällä tunnelmalla saimme viestittyä haikean tunnelman. Kun julisteen kuva oli saatu päätökseen, loimme sen mukaisesti visuaalista viestintää sosiaaliseen mediaan, AMK:n nettisivuille, kampuksien infotelevisioihin, lipunmyyntiin sekä käsiohjelmiin. Projektillamme onnistuimme myymään lippuja kiitettävästi jokaiselle näytöspäivälle.