KPY Novapoliksen brändin luominen

Tässä projektissa pääsimme luomaan kuopiolaiselle toimitiloja ja kokoustiloja vuokraavalle toimijalle kokonaan uuden brändin. Projektissa yritykselle tuli keksiä nimi, luoda logo ja brändi-ilme sekä brändi-identiteetti ja jalkauttaa se monenlaisille alustoille. Projektin lopputuloksena syntyi kokonaan uusi KPY Novapolis, jolle luotiin asiakkaan toiveiden ja reunaehtojen mukainen brändi-ilme ja identiteetti. Näiden pohjalta brändiä alettiin jalkauttamaan aktiivisesti eri kohteisiin ja ajamaan uutta brändiä sisään.
Tarve KPY Novapoliksen brändin luomiselle syntyi, kun kuopiolainen sijoitusyhtiö Osuuskunta KPY osti koko Technopolis Kuopion osakekannan syksyllä 2019. Yrityskauppojen myötä Technopolis-brändistä täytyi luopua ja tilalle täytyi keksiä kokonaan uusi brändi. Brändin tuli sopia toimialaan, nimensä puolesta toimia myös kansainvälisesti, olla tunnistettava ja kuitenkin täysin omanlaisensa.
Projekti aloitettiin täysin nollasta ja ensimmäinen askel oli nimen keksiminen yritykselle ja brändille. Tämän jälkeen alettiin nimen ympärille rakentamaan brändi-identiteettiä ja tarinaa sekä luomaan visuaalista ilmettä asiakkaan toiveiden ja ohjeiden mukaisesti. Projektille asetettiin muutamia reunaehtoja, mutta muutoin saimme vapaat kädet työskentelylle. Kun brändin peruspalikat oli kasassa ja kokonaisuudesta oli saatu hahmoteltua graafinen ohjeisto, alkoi brändi-ilmeen jalkautustyö.
Brändin jalkautustyöhön kuului visuaalisen ilmeen jalostaminen eri materiaaleihin (lomakkeistot, ID-kortit, PowerPoint-pohjat, opasteet ym). Sen lisäksi alkoi myös uusien verkkosivujen työstö sivuston visuaalisen ilmeen, käyttöliittymän että sisältöjen muodossa. Lisäksi jalkautustyöhön kuului kouluttaa KPY Novapoliksen henkilökunnalle brändimateriaalien käyttöä eri tarkoituksiin ja kuinka jatkossa KPY Novapolis yrityksenä ja brändinä toimii.
Projektin keskeisiä oppeja oli aikataulutuksen sekä tiimityön tärkeys ja selkeä työnjako. Projekti toi kaikille osallisille paljon vastuuta ja työtä oli kyettävä tekemään myös itsenäisesti ja ratkaisukeskeisesti, sillä aikataulu oli alkuun tiukka. Projekti opetti myös paljon visuaalisesta ja luovasta suunnittelusta ja esimerkiksi siitä, millaisia lainalaisuuksia täytyy ottaa huomioon brändi-ilmettä tehdessä tai ylipäätään yrityksen nimen luomisessa. Projekti oli vaativuudeltaan haastava ja laaja kokonaisuus, jossa todella pääsi ylittämään itseään ja oppimaan paljon uutta lyhyessä ajassa.