Siirry sisältöön

Kampanjasuunnitelma ja merch-kuvaukset naisten urheilun yhteisölle.

Lever on uusi naisten urheilun yhteisö ja media, jonka toiminnan tarkoituksena on tuoda lisää näkyvyyttä naisten urheilulle ja edistää tasa-arvoa Suomen urheilualalla. Toimeksianto toteutui opinnäytetyöni sivutuotteena. Opinnäytetyöni aihe käsitteli brändiyhteisön rakentamista sosiaalisessa mediassa, ja tutkimuksen pohjalta loin Leverille luovan ohjeistuksen sisällöntuotannon ja sisältöstrategian tueksi. Merchin lanseerauskampanjan tarkoitus oli tukea brändiyhteisön sitouttamista, joten yhteisöllisyys haluttiin tuoda siinä vahvasti esille. Lever toimii tällä hetkellä pääsääntöisesti Instagramissa ja TikTokissa ja tästä syystä myös lanseerauskampanja tuli suunnitella näihin kanaviin sopivaksi. Budjettia kampanjalle ei ollut, sillä yrityksen toiminta ei tee vielä liiketaloudellista tuottoa. Kaikki yrityksen markkinointi on siis orgaanista. Tämä tuli luonnollisesti ottaa huomioon kampanjansuunnittelussa ja toteutuksessa. Muuten sain suunnitteluun hyvin vapaat kädet ja aloin hommiin

 

Kampanjan suunnittelu

Kantava ajatus mielessäni oli: Miksi urheilu tai urheilun fanittaminen on kivaa ja milloin saamme naisina nauttia siitä ilman, että urheilumaailman patriarkaalinen rakenne pilaa kokemuksemme?

Ajatukset vierivät omaan lapsuuteen, kun urheilu oli vain urheilua, ei kannanotto, ja sitä sai tehdä ihan silkasta urheilunriemusta. Sen lisäksi, että kampanja välittäisi aitoa urheilunriemua sen tulisi myös osoittaa, miksi Lever on merkityksellinen. Lever puhuttelee yleisöä ajamalla muutosta urheilumaailmassa ja koin, että tämän pitäisi tulla esiin kampanjassa. Tutustui Leverin seuraajille toteutettuun kyselytutkimukseen, jossa yhtenä kysymyksenä oli, millaiset urheilumediasisällöt puhuttelevat eniten? Vastauksissa kolmen kärjen muodosti: aidot, rennot ja rohkeat. Näistä muodostui kampanjaviestin ydin.

Lever oli jo valmiiksi kaavaillut slogania merchilleen, Kaunis päivä seurata naisten urheilua, joten se tulisi myös näkymään kampanjassa ja vaikuttamaan suunnitteluun.

Game Day

Pelipäivät ovat tunnetusti ajankohtia, kun urheiluyhteisö kokoontuu rakastamiensa lajien pariin. Halusin nostaa kampanjalla esiin naisten urheilun hypettämistä ja puhutella intohimoista faniyhteisöä. Tästä syystä kampanja rakentui Game Day -teeman ympärille. Kampanjassa yhdistyy yhteisöllisyys ja urheilunriemu, jota tuodaan esiin aidolla, rennolla ja rohkealla asenteella. Kampanjasuunnitelma sisälsi mainosvideon, lyhytvideoita sekä feed-julkaisuja.

Asiakas piti suunnitelmasta, mutta halusi muuttaa lähestymistapaa ja keskittyä enemmän lyhytvideoihin ja kuviin – eli mainosvideo sai jäädä. Uusi suunnitelma oli pitää Game Day -idea kantavana teemana, mutta tuoda se esiin useilla erilaisilla lyhytvideoilla ja kuvilla. Lever koki, että he halusivat paljon materiaalia, joka ei olisi niin sidonnainen yhteen konseptiin, jotta materiaalia voisi käyttää pitkällä aikavälillä.

 

Toteutus

Kuvaukset pidettiin Helsingissä ja lokaatioina toimivat metroasemat, metro ja spora sekä Töölön Kisahallin koriskentän katsomo ja hallin edusta. Näillä halusimme tuoda esiin kisapäivän tunnelmaa. Oma roolini kuvauksissa oli kuvata BTS-materiaalia kuvauspäivältä, jota voisi myöhemmin hyödyntää markkinoinnissa, esimerkiksi tekemällä My Day-tyylistä sisältöä. Lisäksi avustin ohjaamisessa ja pidin myös huolta kuvauspäivän järjestyksestä ja aikataulusta. Kuvausten jälkeen tein mockup-videoita mahdollisiin julkaisuihin, joita Lever hyödynsi lopullisten versioiden editoinnissa. Lisäksi autoin merchin markkinoinnin ideoinnissa esim. tekemällä julkaisusuunnittelman merch droppia varten.

Mitä opin?

  • Opin paljon lyhytvideoiden editoinnista ja sisällönsuunnittelusta sekä tuotannosta.
  • Selkeä kommunikaatio asiakkaan kanssa on ehdottoman tärkeää luovissa prosesseissa, jotta ajatustenvaihto on mahdollisimman selkeää.

 

Merch drop videot Leverin Instagramissa:

https://www.instagram.com/reel/DHdl3tzNMuV/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/DHoE89Ut3Rg/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
https://www.instagram.com/reel/DHv01n6t9C7/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==