Siirry sisältöön

Figman käyttöliittymien prototypointi

Projektin tavoitteena oli syventyä Figman prototypointi työkalujen käyttöön, joiden avulla Figmassa luoduista staattisista layereista voidaan luoda toimiva prototyyppi testattavaksi.

Olen tehnyt Figmassa erilaisia sovellusten käyttöliittymiä jo muutaman vuoden ajan, mutta tässä projektissa halusin oppia enemmän Figman prototypoinnista, joka on aiemmin jäänyt ajanpuutteen vuoksi opiskelematta. Protypointi on tärkeä osa-alue, joka mahdollistaa muun muassa sovelluksen käyttäjätestaamisen hyvin varhaisessa vaiheessa ennen kuin sovellusta on laitettu edes tuotantoon.

Käyttöliittymän teemaksi valikoitui ideani liiketilojen “Airbnb:stä” eli sovellus tyhjillään olevien liike- ja toimitilojen lyhytaikaiseen vuokraamiseen. Projektin aikana opin muun muassa luomaan komponentteja, joka mahdollistaa ketterästi muokattavan käyttöliittymän design systemsin pohjalta. Hyödynsin käyttöliittymässä myös komponenttien variable, joiden avulla eri elementeistä saa luotua interaktiivisempia versioita esim. kuvakaruselli-elementin. Lisäksi opettelin linkittämään näkymiä toisiinsa ja luomaan animoituja siirtymiä näiden välillä.

Haasteeksi prototypoinnissa osoittautui logiikan puute. Vaikka Figman käyttöliittymiä on mahdollista prototypoida visuaalisesti, niihin logiikan sisällyttäminen ei onnistu. Tämän vuoksi esimerkiksi. toimivan hintalaskurin luominen käyttöliittymään olisi ollut mahdotonta.

Pääset itse testaamaan käyttöliittymää täältä.