Siirry sisältöön

ChatGPT:n hyödyntäminen markkinoinnissa

Tervetuloa tutustumaan projektiini! Projektin tarkoituksena oli tutustua, mikä ChatGPT on ja miten OpenAI:n luomaa ChatGPT-työkalua voi hyödyntää markkinoinnissa.

ChatGPT avattiin julkiseen käyttöön marraskuussa 2022 ja viimeistään sen jälkeen tekoälyyn liittyvät keskustelut ovat lisääntyneet valtavasti. Tekoälystä on tullut osa arkeamme ja monissa lähteissä on puhuttu siitä, että markkinoinnin tekijöiden tulee osata hyödyntää tekoälyä työssään, koska se tekee työstä tehokkaampaa ja ilman tätä osaamista ei pysy teknologiakehityksen mukana. Työskentelen itse markkinoinnin parissa ja siksi valitsin kyseisen aiheen projektilleni.

Mikä on CHATGPT?

Pyysin ChatGPT:tä vastaamaan kysymykseen “Mikä on ChatGPT?”, ja näin se vastasi:

“ChatGPT on avoimen lähdekoodin tekoälymalli, jonka on kehittänyt OpenAI. Se perustuu GPT-3.5-arkkitehtuuriin, ja se on suunniteltu luomaan luonnollista kieltä käyttävää vuorovaikutusta ihmisten kanssa erilaisissa konteksteissa. ChatGPT voi vastata kysymyksiin, tuottaa tekstiä ja tarjota apua monenlaisissa tehtävissä. Se on koulutettu laajalla datamäärällä, mikä mahdollistaa sen monipuolisen soveltamisen eri käyttötapauksissa.” Ja sitä ChatGPT tosiaan on.

Oppimistavoitteeni tälle projektille oli oppia automatisoimaan markkinoinnissa usein toistuvia ja aikaavieviä tehtäviä, oppia hyödyntämään ChatGPT:tä sisällöntuotannossa sekä nostamaan sisällöntuotannon tuottavutta, oppia tarkastelemaan kriittisesti ChatGPT:n luomaa sisältöä sekä asettamaan komennot oikein.

Markkinoinnin toimenpiteet, joissa hyödyntää ChatGPT:tä

Projektin tärkeimmät opit

  • Ideointityövaihe voi olla todella aikaavievää. Kun ideoinnin toteuttaa ChatGPT:n avulla, työaikaa vapautuu huomattavasti muuhun tekemiseen, koska ideoinnista tulee paljon nopeampaa. ChatGPT tuntuu ideointivaiheessa siltä kuin ympärillä olisi 10 työkaveria, joiden kanssa ideoida.
  • ChatGPT:n avulla kirjoittaminen sujuu paljon nopeammin ja tekstiä saa kirjoitettua helpommin määrällisesti enemmän.
  • Laaja hyödyntäminen eri tarpeisiin: työkalun avulla on helppo tuottaa sisältöä eri kanaviin sopivaksi.
  • Työkalun kriittinen tarkastelu on erittäin tärkeää, koska työkalu jakaa myös väärää/valheellista tietoa.
  • Kaikkein tärkeintä työkalun käytössä on komentojen asettelu oikein: Kaiken avainasemassa toimii Chrome -lisäosan hyödyntäminen (AIRPM), josta löytyy valmiita, toimivia komentoja. Kun komennot asettaa oikein, työkalulta on mahdollista saada erinomaisia vastauksia.

kansikuva: Markus Winkler, Unsplash